Karakteres íze miatt a juhhúsért egyesek rajonganak, mások inkább tartózkodnak tőle. Bár már a hazai éttermekben is egyre gyakrabban találkozhatunk fiatal bárányhúsból készült fogásokkal, a magyar háziasszonyok ritkán használják ezt a remek alapanyagot. 

Pedig a bárány egy magas fehérjetartalmú, sovány húsféle, könnyen emészthető, ráadásul a tévhitekkel ellentétben könnyen és gyorsan elkészíthető alapanyag. Így nemcsak húsvétkor, hanem hetente akár 1-2 alkalommal is bátran a tányérra kerülhet. Kíméletes ételkészítés esetén beilleszthető a fogyókúrás étrendbe is, sőt gyermekeinket is nyugodtan kínálhatjuk vele. 

Minél idősebb a bárány, húsa annál sötétebb és annál több zsírt is tartalmaz. A fiatal bárány húsa viszont zsenge, puha, színe fehérebb, íze kevésbé faggyús, állaga inkább a fehér húsokhoz hasonlít, elkészítéséhez pedig akár néhány perc is elegendő.

Készíthetjük sütve, párolva, grillezve, főzve, roston sütve. Finom gulyást, sokféle ragulevest, egyben sült húsokat kreálhatunk belőle. Gyerekek kedvence lehet a húsgolyó vagy a cevapcici, a családi ebédeket feldobhatjuk egy fűszeres gyros-szal.

Írta: Antal Emese, dietetikus

Készítsük el kíméletesen!

Az ételkészítés módjával nemcsak az étel ízét, hanem a tápanyagtartalmát is befolyásolhatjuk. Ha nem figyelünk a megfelelő ételkészítési eljárásra, akkor hiába készül az étel kiváló alapanyagból, nem teszünk annyira jót magunknak és gyermekünknek. A sütés során a nyersanyag felületén keletkező pörzsanyagoktól az étel ízesebbé válik. Bő zsírban, olajban a lehető legritkábban süssünk, mert ezzel még több zsiradék kerül az ételbe! Ugyanolyan ízes, de sokkal egészségesebb lesz az étel, ha roston, wokban vagy hőtárolós aljú, rozsdamentes edényben, római tálban készítjük. De teflon bevonatú edények, az alufólia és sütőzacskó is segít abban, hogy finom, és inkább zsírszegény ebéd, vacsora kerüljön az asztalra. Érdemes kísérletezni! Gyermekünk azt az ételt, ételkészítési módot szokja meg, amit rendszeresen kínálunk neki. Válasszuk a kíméletesebb módot, hogy ez rögzüljön benne!

Fűszerezés

Az ízesítés, a fűszerezés a nyersanyagok természetes ízét, karakterét kiemeli, fokozza, vagy éppen elnyomja. A fűszerezés legyen mértéktartó, ne a fűszer ízét érezzük ki, hanem a recept szerint elkészített étel ízét! A magyar konyha általában a só, a bors, a pirospaprika, a kömény négyese köré fonódik, pedig számos más fűszer áll a rendelkezésünkre, legyünk kreatívak, kísérletezzünk! A jó báránysülthöz egyesek szerint nem kell más, csak némi vaj, bors és só. Az ínyencek viszont bátran kísérletezhetnek különböző (zöld)fűszerekkel! Próbáljuk ki hozzá a rozmaringot, tárkonyt, kakukkfüvet, mentát, szegfűborsot, borókabogyót.

Óvatosan a sóval!

A legutóbbi hazai felmérések szerint mind a felnőttek, mind a gyermekek 3-4-szer annyi sót fogyasztanak, mint az ajánlott. Ismert tény, hogy a fűszerezési, így a sózási szokások is gyermekkorban alakulnak ki, tehát ha a gyermekünk a sós ételekhez szokik hozzá, felnőttkorban is azt fogja igényelni. Az Egészségügyi Világszervezet naponta egy felnőttnek 5 gramm sót (NaCl) javasol, ami 1 teáskanálnyi mennyiségnek felel meg. Gyermekeknél 3-6 éveseknek 3 g, 6-11 éveseknek 4 g, míg 11 évesnél idősebbeknek 5 g a napi mennyiség. A són kívül óriási a fűszerek tárháza. Kísérletezzünk bátran! De azért figyeljünk arra, hogy a gyerekek idegenkednek a túl intenzív, ismeretlen ízektől, kis mennyiséggel ismertessük meg először, és haladjunk lépésről lépésre!

Együk sok zöldséggel!

A raguba és a levesbe kerüljön sok-sok gyökérzöldség, a pörkölthöz mindenképp együnk sok savanyúságot, a gyros pitájába tegyünk többféle salátát, paradicsomot, a cevap vagy a báránysült mellé pedig kínáljunk grillezett zöldséget. Ha odafigyelünk a köretre is, garantáltan könnyen emészthető, a kiegyensúlyozott étrendbe beilleszthető csodás ebédet vagy vacsorát varázsolhatunk a bárányhúsból. Váljék egészségünkre!