A húsok, így a juh- és bárányhús is értékes fehérje- és ásványianyag-tartalmuk miatt a naponta javasolt élelmiszerek közé tartoznak gyerekek esetében is. Fehérjéik teljes értékűek, azaz a nélkülözhetetlen aminosavakat is tartalmazzák. Zsírtartalmuk tág határok között változhat, ezt a választásunkkor figyelembe kell venni. A juh- és bárányhúsból főleg a soványabban részeket válasszuk gyerekek esetében is. 

A vitaminok közül a B-csoportot emelhetjük ki, amely vitaminoknak, a bárány és juhhús kitűnő forrásai. Ez a vitamin-család fontos az anyagcsere, energiatermelés és az egészséges keringési rendszer, idegrendszer szempontjából. Megfelelő ellátottság esetében a gyerekek jobb teljesítményt nyújthatnak, jobban tudnak figyelni az órákon az iskolában.  Ha a gyerkőc fáradt, ideges, lehet, hogy nem megfelelő a B-vitaminokból az ellátottsága, amely enyhébb formában fáradtságot, memóriaromlást, alvászavart, nyugtalanságot is okozhat. 

Jó, ha tudjuk, hogy a B12-vitamin csak állati termékekben fordul elő, így vegetáriánus gyerekek esetében hiányállapot léphet fel, figyelni kell a megfelelő pótlásra. 

Írta: Antal Emese, dietetikus

A gyerekek és főleg a lányok esetében fontos kiemelni a sovány bárányhús vastartalmát, amely jelentős. A vashiány vérszegénységet okozhat, amely főleg a lányok, nők körében fordul elő gyakrabban. Csecsemő- és gyermekkorban a megfelelő vasellátottság a szellemi és fizikai fejlődés nélkülözhetetlen feltétele. Részt vesz még ez az ásványi anyag az immunrendszer helyes működésében. Jó, ha tudjuk, hogy a húsokból a vas felszívódása nagyobb arányú, jobb hatásfokú, mint a növényi eredetű ételekből.

Túlsúlyos gyerek esetében kiemelendő, hogy nem szabad fogyókúráztatni, mert a drasztikus kalória-megvonás bizonyos tápanyagok hiányos bevitelét eredményezheti a fejlődő szervezetnél. A gyermek étrendjét kell módosítani és a fizikai aktivitását növelni. Életmódváltás szükséges az egész család, környezete bevonásával!

Változtatást kell tehát alkalmazni a megfelelő energiaegyensúly elérésére, hiszen a testsúly csökkenése csak akkor következik be, ha a felhasznált energia több a táplálékkal bevittnél.

Az ő esetükben is fontos szerepe van a húsoknak, így a bárányhúsnak is. Részükre a sovány húsok javasoltak és a zsírszegény ételkészítési eljárásokat részesítsük előnybe. Javasolt a bundázás, bő olajban sütés helyett a grillezés, a párolás. Az öntetekkel, a mártásokkal, az olajokkal is óvatosan bánjunk!

A sovány gyerek esetében is kiemelt szerep jut a húsoknak. A roborálásnál, más szóval hízókúránál az energiabevitelt fokozatosan növeljük, ügyelve arra, hogy ne csak a testzsírt növesszünk, hanem azzal arányosan az izomzatot is! A szükséges fehérjéket a húsokkal, valamint tejtermékekkel, tojással, biztosíthatjuk esetükben, így a juh- és bárányhús jó választást jelenthet számukra. Választhatjuk a zsírosabb részeket és több zsiradékot is használhatunk az ételkészítés során, mint a túlsúlyos gyereknél. 

A rendszeresen sportoló gyerekek esetében is fontos szerep jut a húsoknak, így a bárány- és juhhúsnak is. 

A mozgás kedvezően befolyásolja a csonttömeget és a csont ásványi anyag-tartalmát, különösen abban az időszakban, amikor gyorsabban növekednek a gyerekek. A sport hozzájárul a motoros képességek és a koordináció fejlődéséhez, kedvező hatással lehet a vérnyomásra, de ne felejtkezzünk el arról sem, hogy a gyermek jobban is érezheti magát tőle!

A tantervbe beépített mindennapi testnevelés fontosságával talán minden szülő egyetért, hiszen az Egészségügyi Világszervezet (WHO) álláspontja is az, hogy az 5-17 év közötti gyermekeknek és serdülőknek naponta legalább 60 perc, a mérsékelttől az erőteljesig terjedő nehézségű, főként aerob testmozgásban kellene részt venniük.

A rendszeresen sportoló lányoknak, fiúknak olyan energia- és tápanyagbevitelre van szüksége, ami fedezi a fizikai aktivitás energiaigényén kívül a növekedést és a kellő erőnlétet is. Mindezek hiányában a fizikai és a szellemi fejlődés is kárt szenvedhet. Megfelelő táplálkozás hiányában a szervezet a test izomszövetét is felhasználhatja.

A sportoló gyerekeknek különösen fontosak a fehérjék, amelyek számos enzim és hormon építőelemei, az izomzatról, a test valamennyi sejtjéről nem is beszélve. Ezek bevitelére a húsok mellett a hal, továbbá a natúr tejtermékek, a tojás és a szója alkalmas.

A zsiradék a sportoló gyermeknél is energiaforrásként, a sejtfalak, a hormonok alkotórészeként hasznosul, segíti a zsírban oldódó vitaminok felszívódását, ezért a megfelelő mennyiségre és minőségre oda kell figyelni. A juh- és a bárányhús zsírtartalma révén járulhat hozzá a bevitelhez.

Tudta-e?

A hús színét egy vastartalmú fehérje, a mioglobin adja. Ennek a fehérjének a mennyisége függ az állat fajtájától, életkorától, a takarmányozástól és az állattartás módjától. 

Tippek:

  • Részesítsük előnyben a zsírszegényebb bárány- illetve juhhúsokat, a húskészítmények közül válasszuk az alacsonyabb sótartalmúakat. 
  • Akár otthon mi is készíthetünk húskrémeket színhúsból, így azt teszünk az ételbe, főzünk be, amit szeretnénk. 
  • A bő olajban sült bundázott húsok helyett a natúr változatokat helyezzük előtérbe!
  • Megbízható helyen vásároljuk a bárány- és juhhúsokat!