A KAMPÁNYRÓL

A piaci folyamatok szervezése és koordinálása, valamint az ágazati szereplők érdekképviselete és érdek harmonizálása céljából jött létre szervezetünk 1992. február 20-án Juh Terméktanács néven, amelynek minden juhtartó, hús és gyapjú forgalmazó, vágóhíd, tejtermelő és feldolgozó a tagja volt, és a fogyasztóknak is volt érdekképviselete a szervezetünk vezetésében.

Az akkor eleve szakmaközi szervezetként létrehozott hazai terméktanácsok működésétől a tevékenységük első évtizedét követően a politika számos jogi eszközt elvett, de az utóbbi években az EU szabályozás változása újabb lehetőségeket is hozott számunkra a nevében is szakmaközi szervezetté válásban. Ennek következtében újra erősödhet szerepünk az ágazatban. A jelenlegi Juh- és Kecske Terméktanács és Szakmaközi Szervezet már a kecsketartók tevékenységének segítését, érdekeinek képviseletét is igyekszik ellátni.

A piaci folyamatok negatív hatásait a megelőző évtizedekben intervenciós alapok megteremtésével és működtetésével is segítettük, amely lehetőség megszűnt és átalakult az EU taggá válást követő időszakban.

Interovic
ovejas

Az ügyvezető igazgatónk – aki egyben a COPA-COGECA Working Party on Sheep második ciklusát töltő elnökhelyettese – részt vett a Phil Hogan mezőgazdasági biztos által kezdeményezett „Reflection Group on Sheep” munkabizottság munkájában és aktív résztvevője volt az ajánlásokat megfogalmazó munkacsoportnak is. E munkánkkal is segíthettük az EU juhszektorának sikeres továbbélését.

Az EU Parlament 2018. május 3-án elfogadott, spanyol jelentéstevő által benyújtott juh- és kecske ágazat jelenét és jövőjét magába foglaló állásfoglalásának kialakításában mintegy 15 elfogadott kiegészítő javaslatunkkal ismét szerepet kaptunk az ágazat jövőjének megalapozásában.

A fenti Munkacsoportban végzett munka másik eredményeként 2016 végén és 2017 elején egy közös spanyol-magyar EU Bárányhús Promóciós pályázat kidolgozására került sor a Juh Terméktanács és a spanyol INTEROVIC részvételével. A benyújtott közös „multi” pályázatot az EU elfogadta, és a Juh Terméktanács évi 220.000 € támogatást nyert el három évre (2018-2020) a bárányhús és hústermékek promóciójára. Ennek a sikeresen lezajlott programnak a folytatására a Terméktanács újabb pályázatot nyújtott be, amelyet az INTEROVIC-kal közösen ismét elnyert, így 2021-23 között tovább dolgozhatunk a juhtermékek fogyasztói megítélésének javításán.

Az elnyert EU támogatású spanyol-magyar multi promóciós program nemcsak a két ország ágazatainak együttműködését jelenti, hanem esélyt ad számunkra a spanyol fejlesztések megismerésére és hasznosítására, valamint a mi eredményeink spanyol kollégák számára való átadását is lehetővé teszi.

Emellett a program lehetőséget teremt arra, hogy

  • a bárányhúst ismertté tegyük az azt elfelejtő városi, főleg fiatal lakosság számára,
  • megváltoztassuk a juhhúsról hangoztatott téves képzeteket (zsíros, nehezen elkészíthető, szakértelmet igényel, stb.) és egészséges, könnyen elkészíthető ételt adjuk számukra, amely az olcsó más húsféleségekkel is versenyképes lehet,
  • emellett a társadalom egésze számára fenntarthassuk azt a szolgáltatást, amit a vidék és táj fenntartásban a juhászat végez.